Kokoro és Univerzális elme, a reiki korai elméleti megközelítése

Kokoro és Univerzális elme

A kokoro szó sok ember számára cseng ismerősen, aki kapcsolatba került már a japán kultúrával. A spirituális gyógyítás gyakorlatában van egy olyan elgondolás, hogy: „Ha a kokoro az igazság útját követi és egészséges, a test természetesen egészséges lesz.” Ez a fajta elgondolás felfedezhető a reiki korai elméleti megközelítésében is. De egy laikus számára feltehető a kérdés, hogy mi pontosan a kokoro és az hogyan követheti az igazság útját és Usui sensei mit gondolt arról, hogyan javítható meg? Justin Stein akadémikus angol nyelvű előadása (LINK) ad választ ezekre a kérdésre, akinek a gondolatait szeretném összefoglalni ebben a cikkben, mivel hasznosnak gondolom a reiki működésének, elméleti hátterének jobb megértéséhez.

Mi a kokoro és milyen forrása van a reikiben?

A keleti vallásos / filozófia irodalomnak egy klasszikus megjelenési formája az, amikor egy rövid bevezetőt követően kérdések és feleletek formában kapunk válaszokat egy témában. A Kokai Denju Setsumei (Nyilvános Tanítás Magyarázata) is egy ilyen mű, mely a reikiről elsőként megjelent publikus írás, melyben Usui sensei így válaszol a feltett kérdésre:

Kérdés: Mi az a Usui Reiki Ryoho?
Válasz: Hálásak vagyunk Meiji császár tanításaiért, és elkötelezettek vagyunk azok iránt. Ahhoz, hogy fegyelmezzük és fejlesszük a kokoronkat és a testünket (shinshin 心身) és hogy az emberiség igaz útját járjuk, először kokoronkat kell egészségessé tennünk, majd a testünket. Ha a kokoro követi az igazság útját és egészséges, a test természetesen egészséges lesz. Így az Usui Reiki terápia küldetése a szellem és a test egyesítése, a békés és örömteli élet elérése, a betegek gyógyítása, és a boldogság elősegítése önmagunk és mások számára egyaránt.

Ha a kokoro () szó jelentését vizsgáljuk, azt nyugaton leggyakrabban elme-szív kifejezésként fordítják. A kifejezés kínai „xin” () gyökerű és számos szellemi iskolában is használják: Sintoizmus, Buddhizmus, Taoizmus és emiatt sokkal inkább mint „szellem” / „lélek” kifejezésként fordítható. A japán értelmezés szerint az én nem fizikai vagy belső aspektusaira utal, beleértve az érzelmeket, gondolatokat, akaratot/szándékot.

Érdekesség, hogy míg a nyugati elgondolás szerint az embereknek az Istenekhez kell imádkozni, hogy elnyerjék védelmüket, addig a japán gondolkodás szerint ez az áldás automatikus, ha az ember kokoroja követi az igazság útját, így tehát nem kell imával elnyerni a japán Istenek (Kamik) jóindulatát.

Hogyan követheti a kokoro ” az igazság útját”?

Kevéssé ismert tény, hogy az amerikai órakészítő, hipnotizőr és gyógyító, Phineas Parkhurst Quimby, az Új Gondolat mozgalom megalkotója közvetett módon hatással volt Usui sensei tanításának hasonló koncepcióira. Qumiby úr a pácienseit a gondolataik harmonizálásával gyógyította, írásait ki is adták Egészség és Belső élet c. könyvben. Ebben a könyvben ezeket írja:

Ha sikerül korrigálni a beteg hibáit, akkor megváltoztatom a rendszer működését és megteremtem az igazságot, vagyis az egészséget.

A betegségek az egyén „halandó elméjének” hibáiból erednek, és csak úgy gyógyíthatók, ha az ember összehangolja magát az „egyetemes” elmével, azaz Istennel.

Az Új Gondolat fő tételei a következők voltak:

  • A Végtelen Intelligencia vagy Isten mindenható és mindenütt jelenlévő.
  • A szellem a végső valóság.
  • Az igazi emberi én isteni.
  • Az istenire hangolt gondolat a jót szolgáló pozitív erő.
  • Minden betegség mentális eredetű.
  • A helyes gondolkodás gyógyító hatású.

Ezt a munkásságot vitte tovább Mary Baker Eddy, a Krisztus Tudósok Egyháza megalapítója, aki Quimby páciense volt és aki protestáns teológiával és tudományokkal átitatott gyógyító volt.

Érdekes módon Eddy elgondolásai a pszicho-spirituális terápiák (Seishin Ryoho), például Suzuki Bizan Egészségfilozófia (Kenzen Tetsugaku) révén elterjedt a 20. század elejei Japánban. Az Egészség Alapelvei (1914) “Kenzen no Genri”c. műben ez áll:

„Csak ma ; 今日だけは Kyoudake wa

Ne légy haragos! ; 怒らず Ikara zu

Ne félj! ;  恐れず Osore zu

Légy őszinte! ; 正直に shojiki ni

Elkötelezetten végezd a kötelességeidet és tedd a legjobbat! ; 職務を励み syokumu wo hagemi

Légy kedves az emberekhez! 人に親切に Hito ni Shinsetsu ni

Ahogy láthatod az Suzuki Bizan életszabályai nagyon hasonlóak az Usui sensei által megalkotott Gokai soraihoz, ugyanakkor különbségeket is felfedezhetsz közöttük: nem pontosan azonos a szöveg és itt-ott más kanji-kat használ, melyeknek más a jelentésük is. Suzuki Bizan könyvében van egy vers, amely azt mondja, ha mindennap befolyásolod / dolgozol az elmével, hatással vagy a fizikai testedre.

A modern gyakorlatban a pozitív gondolkodás is hasonló elveken alapszik (mely körül van sok félreértés is, melyet a linkelt cikk tisztáz). Sőt a reikiben is van egy akarat/gondolat átvitel technika a Nentatsu-ho, mellyel az elmének tudunk üzenni, megjavítva annak hibás működését.

Usui mester és pszicho-spirituális terápiák (Seishin Ryoho) kapcsolatáról, kontextusáról Justin Stein tanulmányának 4-5. oldalán találsz bővebb infót.

Hogyan javítható meg a kokoro?

Usui sensei számos módszert ajánl a gyakorlók számára, hogy a kokoro kövesse az igazság útját, ezek az alábbiak:

  • Reiki beavatás, japánul Reiju, mely a spirituális képesség átadása, egyfajta „csodálatos adomány”. Ez az  ezoterikus buudhizmus tradíciója szerint „megerősítést” jelent elsősorban (az angol nyelv is használja az „empowerment” szót) A spirituális fejlődést segíti elő, amit a mester ad a tanítvány számára időről időre ; vagy amikor újabb tanítást kapnak a tanítványok.  A Reiju funkciója, hogy összekapcsolja a gyakorlót az erő forrásával, ami a buddhista tradícióban Buddha vagy a  bódhisatva; a japán tradícióban a kozmikus Buddha – Dainichi Nyorai, aki maga az Univerzum. Tehát a reikiben ez egyfajta kapcsolat erősítés az univerzummal egyfajta átalakítás.
  • A Rei(Ki) aktiválási mód, a technika japán neve: Hatsurei-ho, amit a szellem aktiválás módszerének is neveznek. Ezt Tomita Kaiji 1933-as könyvében, így határozza meg: csendes ülés japán ülésben (seiza), szemek csukva ; a kezek imádkozó pozícióban (gassho) ; kokoro megtisztítási mód (joshin-ho) ; Csendben és tiszteletteljesen recitáld Meiji császár egy versét (gyosei), megvilágítva saját kokorodat a császári kokoroval. (ez az első írásos forrás a Hatsurei-ho meghatározásának)
  • Az öt életszabály (gokai) napi 2x recitálása a korai Usui Reiki Ryoho Gakkai gyakorlata volt, amelyre úgy tekintettek mint a „boldogság meghívásának titkos módszere, csodás gyógyír minden betegségre.

Az Új Gondolat filozófiájában lévő „egyén halandó elméjének összehangolódása az egyetemes elmével, Istennel” megtalálható az Istenség Jógában – mely szimbólumokkal dolgozik – (devatayoga), mely alap gyakorlata a Tantrikus Buddhizmusnak, ahol a gyakorló egyesül a buddhista istenséggel, hogy megnyilvánítsa jelenlétét a világban. Ez azonos Tomita Kaiji gondolatával, melyben a Hatsurei-ho gyakorlásával az egyéni kokorót a császári kokoró világítja meg.

A mentális kezelés szimbóluma, egy igen különleges eszköz a reikiben, mely egy ősi indiai, buddhista karakterből eredeztethető és megfeleltethető Senju Kannon (Ezer karu istenség), aki Amidha Budhha képmása és a szimbólum felrajzolása gyakorlatilag ennek megtestesítése. Usui sensei ezt írja az említett Nyílvános Tanítás Magyarázatában:

Ha valaki kijavítja a rossz szokásait, akkor elérheti a terápia „fő célját”; hogy meggyógyítson másokat és boldogságot hozzon a világnak „olyan kokoróval, mint egy kami vagy Buddha.”

Tehát az önmagunkon való munkálkodás, az Univerzális elmével való összehangolódás, az elme-szív, azaz a kokoro teljes megtisztítása és visszaállítása annak eredeti állapotába, azt jelenti, hogy eggyé válhatunk Buddhával. Van ugyanakkor egy nem duális megközelítés is: „A világegyetem én vagyok, én vagyok a világegyetem” a mikrokozmosz és a makrokozmosz azonos fúziója révén, ezzel a gondolattal találkozhatsz a Reiki Ryoho no Shiori (Reiki Gógymód Kalauz) 12. oldalán. Ez  a gondolat Chujiro Hayashi tanításának is része volt.

Az „eredeti világosság” (hongaku shiso) azt mondja, hogy az „eredeti természetünk” (bussei) a Buddha-természet vagy a „Buddha kokorója” (busshin). Ez a gondolat szintén része Usui sensei tanításának: „az eredeti természet (HonSha) egyenlő a helyes tudatossággal (ShoNen)”. Ez a filozófia van a távszimbólum jelentésében. A reiki gyakorlata tehát ezt az eredeti állapotot állítja vissza, azáltal hogy egyesül az univerzális erővel. Amitől nem különbözik eredendően. Ha ezeket a gondolatokat megértjük, akkor tisztába kerülünk a reiki szellemi hátterével, filozófiájával.

TETSZETT A CIKK?

TÉGY MÁR MA A BELSŐ HARMÓNIÁD MEGTEREMTÉSÉÉRT!

Mire vagy kíváncsi?

Keresés

Szerző:

Picture of Szabó Gábor

Szabó Gábor

A jikidenreiki.hu blog írója, terapeuta és tanár. Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésem és remélem sikerült hasznos tippet adni a reikivel kapcsolatban. Kérdésed van? Fordulj bizalommal hozzám elérhetőségeimen.

gabor@jikidenreiki.hu
+36-70/414-0508

RENDELD MEG A SAJÁT PÉLDÁNYOD A KÉPRE KATTINTVA!

Tanfolyam időpontok

KÖVESS ENGEM

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek oszd meg a barátaiddal is:

Jikiden Reiki így szabadíts fel az elmét borító

TÖLTSD LE AZ INGYENES SEGÍTŐ ANYAGOKAT ÉS AZ AJÁNDÉK MEDITÁCIÓT!

Ez segít Neked megelőzni és kezelni a stressz és a zavaró gondolatok okozta pszichoszomatikus panaszokat. Felismerheted a problémáid gyökerét és ha napi 5-15 percet foglalkozol Önmagaddal, életed olyan pozitív irányba mozdul el, amit eddig elképzelni sem tudtál.

Ajándék ebook a reikiről

Íme egy érthető, a reiki témakörét lépésről-lépésre körüljáró, ugyanakkor sok exkluzív információt is tartalmazó anyag, mely garantáltan átfogó és hiteles hátteret ad erről a japán módszerről. Szerezd be most!

Jikiden Reiki 4 témakör 22 érdekes tény a reikiről borító