Legyen valaki több éve reiki gyakorló vagy még csak ismerkedik ezzel a módszerrel, előbb vagy utóbb egészen biztosan belefut a tradicionális / nem tradicionális reiki kérdéskörbe, mely fogalom használata sokszor kételyt hagy maga után.
Annál is inkább így van, mert ahány ember, annyiféle módon definiálja a tradicionális reiki jellemzőit, ráadásul Magyarországon sokszor (tévesen) irányzatként is szerepel a köznyelvben ez a kifejezés. Néhány mester számára pusztán a R.A.I. iskolától való megkülönböztetésként használatos a tradicionális reiki jelző, mások kizárólag Takata asszony Usui Shiki Ryoho tanítását tekintik egyenlőnek ezzel a fogalommal. Mindkét megállítás pontatlan.
A tradicionális reiki jellemzői
Ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a tradicionális reiki kifejezés jelentéséhez, először szükséges megvizsgálnunk mit jelent tradíció a reikiben. Ezalatt azt a változatlan hagyományt értik legtöbben, mely mesterről-mesterre száll az idők során. Ennek elemei a következők lehetnek:
Élő tanátadási vonal
Minden tradicionális reiki mester pontosan le tudja írni azt a láncolatot, hogy az alapítótól kezdve, ki az az élő személy, akitől tanult és hozzá kin keresztül jutott el a tanítás. Ez az úgynevezett “élő tanátadás” az energetikai vonal folytonosságát jelképezi. Például az én tanátadási vonalam a következő: Mikao Usui – Dr. Chujiro Hayashi – Chiyoko Yamaguchi – Tadao Yamaguchi – Szabó Gábor
Jóval nehezebben definiálható a tanítás, a mögötte rejlő szellemiség és a technikai elemek változatlansága. A reiki módszer folyamatosan változott, fejlődött, tapasztalatok adódtak hozzá az idők során a különböző tanátadási vonalakon. Ma körülbelül 3-400 féle stílus van, ezek közöl alig fél tucat az, mely felvállalja a reiki hagyományosságát és igyekszik azt ápolni.
Abban is nézetkülönbségek szoktak lenni, hogy ki mit fogad el “eredeti” avagy tradicionális reiki irányzatnak. Vannak, akik csak a ma is működő, ellenben teljesen zárt Gakkai szervezetet tartják teljesen autentikusnak, ugyanakkor senki se lehet biztos 100%ig mit tanítanak, hiszen csak meghívásos alapon és csak japán emberek kerülhetnek be a szervezetbe. A Gakkai létszáma 300 fő körül mozog, nem nagyon aktív és mindössze 8 tanára van.
A Jikiden Reiki Chujiro Hayashi sensei 1938-40-es évek reiki rendszerének rekonstrukciója, mely hűen (változtatások nélkül) követi az akkori hagyományt, megőrizve a reiki japán szellemiségét, eredeti technikáit, ahogyan azt az iskola alapítója Chiyoko Yamaguchi asszony gyakorolta és tanította több mint 60 éven át. Japánban az előbb említett két stílust sorolják a tradicionális reiki csoportjába.
Jóval nehezebb megítélni Takata asszony Usui Shiki Ryoho tanítását, mely egy sokkal fiatalabb tradíció. Időben, kulturális távlatokban sokkal messzebb áll a japán iskolák tanításától. Ráadásul Takata mesterei sem teljesen azonosan tanulták a reikit, melyet tetézett a szóbeli hagyomány és hogy nem is egyformán emlékeztek sok mindenre. Ez 1982-ben, Takata halálát követő hawaii-i találkozón derült ki.
A 2000-es éveket követően egyre több autentikus forrás, információ került napvilágra, több, korábban nem ismert japán mestert – akik Usuitól, Eguchitól, Hayashitól vagy valamelyikük közvetlen tanítványától tanultak reikit – sikerül megtalálni, akik megőrizték a hagyományt. Azonban kiderült, hogy ezen tanítások sem teljesen egységesek, noha a lényegi dolgokban igen hasonlóak.
Látható tehát a tradicionális reiki nem kezelhető egységes tanításként, noha gyökerek és a japánban megőrzött tradíciók igen hasonlóak. Amikor tehát a tanítás változatlanságáról beszélünk, érdemes megvizsgálni, az adott tradicionális reiki mihez képest nem változott. Létrejöttek úgynevezett integrált irányzatok is, melyek egyben hordozzák a japán tradicionális reiki és modern tanítások vonásait, a legismertebb ilyen a Gendai Reiki.
Mester-tanítvány kapcsolat
A tradicionális reiki átadásában ez szimbolizálja a tanítás folytonosságát, állandóságát, tisztaságát. 90-70 ével ezelőtt Usui, Hayashi idejében ez a típusú kapcsolat teljesen természetesnek számított. Akkoriban a társadalmi szokások is sokkal formálisabbak voltak, mely teljesen különbözött nemcsak a mai, de különösen a nyugati társadalmi formáktól is.
Ez a teljes engedelmességet jelentette a tanító felé és akkoriban az is elképzelhetetlen volt, hogy egy tanítvány kérdéseket tegyen fel, vagy bármit megkérdőjelezzen. A tanítványok gyakran abból tanultak, amit a mesterük tett vagy amire utasította őket. Ez a kapcsolat elkísérte a tanítványok életét és akkor is nagy tisztelettel néztek fel tanítójukra, ha már függetlenné váltak vagy magasabb pozícióba kerültek.
Ez a kötelék mára szimbolikussá vált és főként a felelős oktató tevékenységet és a hallgatók támogatását jelenti. Talán őszintébb, ha jelen korban inkább tanár-hallgató kapcsolatról beszélünk, mely ugyanúgy elmélyülhet és nem kevésbé értékes. Magam is rendszeresen találkozom a hallatóimmal a reiki klub foglalkozások során, mely során a csoport tagjai megosztják a tapasztalataikat, válaszokat kapnak a felmerülő kérdésekre, a közös gyakorlással nagyobb tapasztalatra tesznek szert. Mindamellett ez egy jó közösségi élmény is. Így a fejlődés nyomon követhető, és nem korlátozódik csupán a tradicionális reiki tanfolyam időtartamára.
Sajnos ezotéria berkeiben néha találkozni olyan „mesteri” attitűddel, ahol főként az egoizmus és a tanítványok befolyásolása domborodik ki, de ez szöges ellentéte annak, amit a valódi mester-tanítvány kapcsolat jelent és a tradicionális reiki korai időszakát jellemezte. A huszadik század eleji Japánban a mestereket sensei névvel illették, mely egy nagyon tisztelt tanár státuszt jelentett, ami nagy szerénységgel párosult.
Mikor lehetsz biztos, hogy valóban tradicionális reiki tanfolyamon vettél részt?
A reiki mester nem csak élő tanátadási vonallal rendelkezik, hanem a kurzus során törekszik a tanítás tisztaságát megőrizni, abba minél kevesebb egyéni dolgot belevinni. Ideális, ha tisztában irányzatának tanításával, nem keveri azt máshonnan hallottakkal, így nem módosítja a behangolás szertartását, a technikákat, a szimbólumok rajzát és használatát, nem kever bele más módszereket, képes megjelölni a tanítás / a technika forrását. Azaz igyekszik annyira tisztán átadni, amennyire lehetséges. Ha a szeminárium során olyan kérdések merülnek fel, melyek nem tartoznak a tradicionális reiki tanításához, azokkal kapcsolatban tiszta magyarázatot ad és nem bonyolódik bele.
Mit érthetünk nem tradicionális reiki alatt?
Ezen fogalmon legtöbbször a reikihez hozzáadott technikákat, elgondolásokat érjük. Az sem tradicionális reiki, ha a reiki rendszerében valamit lecserélünk vagy megváltoztatunk. Milyen formákban jelenhetnek ezek meg?
- a tanítás bizonytalan eredete vagy egy teljesen új rendszer, amit XY reiki mester hozott létre új koncepciók, új technikák-elgondolások alapján
- Számos hozzáadott szint vagy más technikák alapjaként van definiálva a reiki
- szimbólumok hozzáadása / megváltoztatása
- a behangolási rendszer módosítása, önbeavatás, távbehangolás, gyógyító behangolások
- nem élő tanátadás vonal
- médiumi csatornázás
- pszi-sebészet
- taoista / chi-kung gyakorlat / kundalini koncepciók
- bioenergetika, meridiánrendszer, színek, vizualizáció bevonása a gyógyításba
- tanítás a csakrákról az auráról
- kristályok használata gyógyításhoz / avatáshoz
- eltávozott mesterek tanításainak integrálása
- angyalok és más entitások
- egyéb más technikák tanítása a tanfolyamon
Egy lelkiismeretes tanár a szeminárium során mindig felhívja a figyelmet, hogy mi az, ami már nem képezi hagyományosan részét a tradicionális reiki tanfolyam tananyagának. Ugyanakkor vannak, akik ezt egyáltalán nem tartják fontosnak. Így ezekben az esetekben a hallgatók sokszor nem képesek különbséget tenni a különböző technikák és elméleti ismeretek között, hogy mi már hozzáadott elem, mi még nem.
Nem arról van szó, hogy nem működhetnek a hozzáadott elemek, de ha mindenki jelentős mértékben hozzáad, elvesz, megváltoztatja a hagyományos tanítást, igen rövid időn belül elveszhet nemcsak a reiki tradíció, de a reiki tanításának lényegi eleme is.
A tradicionális reiki tehát nem csupán egy hangzatos kifejezés, hanem képviselője a mindennapok során kifejezi azt a lojalitást, alázatot, ahogyan a tanítás hagyományához viszonyul.