A tradicionális reiki főbb ismérvei

A tradicionális reiki főbb ismérvei

Legyen valaki több éve reiki gyakorló vagy még csak ismerkedik ezzel a módszerrel, előbb vagy utóbb egészen biztosan belefut a tradicionális / nem tradicionális reiki kérdéskörbe, mely fogalom használata sokszor kételyt hagy maga után.

Annál is inkább így van, mert ahány ember, annyiféle módon definiálja a tradicionális reiki jellemzőit, ráadásul Magyarországon sokszor (tévesen) irányzatként is szerepel a köznyelvben ez a kifejezés. Néhány mester számára pusztán a R.A.I. iskolától való megkülönböztetésként használatos a tradicionális reiki jelző, mások kizárólag Takata asszony Usui Shiki Ryoho tanítását tekintik egyenlőnek ezzel a fogalommal. Mindkét megállítás pontatlan.

A tradicionális reiki jellemzői

Ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a tradicionális reiki kifejezés jelentéséhez, először szükséges megvizsgálnunk mit jelent tradíció a reikiben. Ezalatt azt a változatlan hagyományt értik legtöbben, mely mesterről-mesterre száll az idők során. Ennek elemei a következők lehetnek:

Élő tanátadási vonal

Minden tradicionális reiki mester pontosan le tudja írni azt a láncolatot, hogy az alapítótól kezdve, ki az az élő személy, akitől tanult és hozzá kin keresztül jutott el a tanítás. Ez az úgynevezett “élő tanátadás” az energetikai vonal folytonosságát jelképezi. Például az én tanátadási vonalam a következő: Mikao Usui – Dr. Chujiro Hayashi – Chiyoko Yamaguchi – Tadao Yamaguchi – Szabó Gábor

Jóval nehezebben definiálható a tanítás, a mögötte rejlő szellemiség és a technikai elemek változatlansága. A reiki módszer folyamatosan változott, fejlődött, tapasztalatok adódtak hozzá az idők során a különböző tanátadási vonalakon. Ma körülbelül 3-400 féle stílus van, ezek közöl alig fél tucat az, mely felvállalja a reiki hagyományosságát és igyekszik azt ápolni.

Abban is nézetkülönbségek szoktak lenni, hogy ki mit fogad el “eredeti” avagy tradicionális reiki irányzatnak. Vannak, akik csak a ma is működő, ellenben teljesen zárt Gakkai szervezetet tartják teljesen autentikusnak, ugyanakkor senki se lehet biztos 100%ig mit tanítanak, hiszen csak meghívásos alapon és csak japán emberek kerülhetnek be a szervezetbe. A Gakkai létszáma 300 fő körül mozog, nem nagyon aktív és mindössze 8 tanára van.

A Jikiden Reiki Chujiro Hayashi sensei 1938-40-es évek reiki rendszerének rekonstrukciója, mely hűen (változtatások nélkül) követi az akkori hagyományt, megőrizve a reiki japán szellemiségét, eredeti technikáit, ahogyan azt az iskola alapítója Chiyoko Yamaguchi asszony gyakorolta és tanította több mint 60 éven át. Japánban az előbb említett két stílust sorolják a tradicionális reiki csoportjába.

Jóval nehezebb megítélni Takata asszony Usui Shiki Ryoho tanítását, mely egy sokkal fiatalabb tradíció. Időben, kulturális távlatokban sokkal messzebb áll a japán iskolák tanításától. Ráadásul Takata mesterei sem teljesen azonosan tanulták a reikit, melyet tetézett a szóbeli hagyomány és hogy nem is egyformán emlékeztek sok mindenre. Ez 1982-ben, Takata halálát követő hawaii-i találkozón derült ki.

A 2000-es éveket követően egyre több autentikus forrás, információ került napvilágra, több, korábban nem ismert japán mestert – akik Usuitól, Eguchitól, Hayashitól vagy valamelyikük közvetlen tanítványától tanultak reikit – sikerül megtalálni, akik megőrizték a hagyományt. Azonban kiderült, hogy ezen tanítások sem teljesen egységesek, noha a lényegi dolgokban igen hasonlóak.

Látható tehát a tradicionális reiki nem kezelhető egységes tanításként, noha gyökerek és a japánban megőrzött tradíciók igen hasonlóak. Amikor tehát a tanítás változatlanságáról beszélünk, érdemes megvizsgálni, az adott tradicionális reiki mihez képest nem változott. Létrejöttek úgynevezett integrált irányzatok is, melyek egyben hordozzák a japán tradicionális reiki és modern tanítások vonásait, a legismertebb ilyen a Gendai Reiki.

Mester-tanítvány kapcsolat

A tradicionális reiki átadásában ez szimbolizálja a tanítás folytonosságát, állandóságát, tisztaságát. 90-70 ével ezelőtt Usui, Hayashi idejében ez a típusú kapcsolat teljesen természetesnek számított. Akkoriban a társadalmi szokások is sokkal formálisabbak voltak, mely teljesen különbözött nemcsak a mai, de különösen a nyugati társadalmi formáktól is.

Ez a teljes engedelmességet jelentette a tanító felé és akkoriban az is elképzelhetetlen volt, hogy egy tanítvány kérdéseket tegyen fel, vagy bármit megkérdőjelezzen. A tanítványok gyakran abból tanultak, amit a mesterük tett vagy amire utasította őket. Ez a kapcsolat elkísérte a tanítványok életét és akkor is nagy tisztelettel néztek fel tanítójukra, ha már függetlenné váltak vagy magasabb pozícióba kerültek.

Ez a kötelék mára szimbolikussá vált és főként a felelős oktató tevékenységet és a hallgatók támogatását jelenti. Talán őszintébb, ha jelen korban inkább tanár-hallgató kapcsolatról beszélünk, mely ugyanúgy elmélyülhet és nem kevésbé értékes. Magam is rendszeresen találkozom a hallatóimmal a reiki klub foglalkozások során, mely során a csoport tagjai megosztják a tapasztalataikat, válaszokat kapnak a felmerülő kérdésekre, a közös gyakorlással nagyobb tapasztalatra tesznek szert. Mindamellett ez egy jó közösségi élmény is. Így a fejlődés nyomon követhető, és nem korlátozódik csupán a tradicionális reiki tanfolyam időtartamára.

Sajnos ezotéria berkeiben néha találkozni olyan “mesteri” attitűddel, ahol főként az egoizmus és a tanítványok befolyásolása domborodik ki, de ez szöges ellentéte annak, amit a valódi mester-tanítvány kapcsolat jelent és a tradicionális reiki korai időszakát jellemezte. A huszadik század eleji Japánban a mestereket sensei névvel illették, mely egy nagyon tisztelt tanár státuszt jelentett, ami nagy szerénységgel párosult.

Mikor lehetsz biztos, hogy valóban tradicionális reiki tanfolyamon vettél részt?

A reiki mester nem csak élő tanátadási vonallal rendelkezik, hanem a kurzus során törekszik a tanítás tisztaságát megőrizni, abba minél kevesebb egyéni dolgot belevinni. Ideális, ha tisztában irányzatának tanításával, nem keveri azt máshonnan hallottakkal, így nem módosítja a behangolás szertartását, a technikákat, a szimbólumok rajzát és használatát, nem kever bele más módszereket, képes megjelölni a tanítás / a technika forrását. Azaz igyekszik annyira tisztán átadni, amennyire lehetséges. Ha a szeminárium során olyan kérdések merülnek fel, melyek nem tartoznak a tradicionális reiki tanításához, azokkal kapcsolatban tiszta magyarázatot ad és nem bonyolódik bele.

Mit érthetünk nem tradicionális reiki alatt?

Ezen fogalmon legtöbbször a reikihez hozzáadott technikákat, elgondolásokat érjük. Az sem tradicionális reiki, ha a reiki rendszerében valamit lecserélünk vagy megváltoztatunk. Milyen formákban jelenhetnek ezek meg?

  • a tanítás bizonytalan eredete vagy egy teljesen új rendszer, amit XY reiki mester hozott létre új koncepciók, új technikák-elgondolások alapján
  • Számos hozzáadott szint vagy más technikák alapjaként van definiálva a reiki
  • szimbólumok hozzáadása / megváltoztatása
  • a behangolási rendszer módosítása, önbeavatás, távbehangolás, gyógyító behangolások
  • nem élő tanátadás vonal
  • médiumi csatornázás
  • pszi-sebészet
  • taoista / chi-kung gyakorlat / kundalini koncepciók
  • bioenergetika, meridiánrendszer, színek, vizualizáció bevonása a gyógyításba
  • tanítás a csakrákról az auráról
  • kristályok használata gyógyításhoz / avatáshoz
  • eltávozott mesterek tanításainak integrálása
  • angyalok és más entitások
  • egyéb más technikák tanítása a tanfolyamon

Egy lelkiismeretes tanár a szeminárium során mindig felhívja a figyelmet, hogy mi az, ami már nem képezi hagyományosan részét a tradicionális reiki tanfolyam tananyagának. Ugyanakkor vannak, akik ezt egyáltalán nem tartják fontosnak. Így ezekben az esetekben a hallgatók sokszor nem képesek különbséget tenni a különböző technikák és elméleti ismeretek között, hogy mi már hozzáadott elem, mi még nem.

Nem arról van szó, hogy nem működhetnek a hozzáadott elemek, de ha mindenki jelentős mértékben hozzáad, elvesz, megváltoztatja a hagyományos tanítást, igen rövid időn belül elveszhet nemcsak a reiki tradíció, de a reiki tanításának lényegi eleme is.

A tradicionális reiki tehát nem csupán egy hangzatos kifejezés, hanem képviselője a mindennapok során kifejezi azt a lojalitást, alázatot, ahogyan a tanítás hagyományához viszonyul.

TETSZETT A CIKK?

TÉGY MÁR MA A BELSŐ HARMÓNIÁD MEGTEREMTÉSÉÉRT!

Mire vagy kíváncsi?

Szerző:

Szabó Gábor

Szabó Gábor

A jikidenreiki.hu blog írója, terapeuta és tanár. Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésem és remélem sikerült hasznos tippet adni a reikivel kapcsolatban. Kérdésed van? Fordulj bizalommal hozzám elérhetőségeimen.

gabor@jikidenreiki.hu
+36 70 414 0508

RENDELD MEG A SAJÁT PÉLDÁNYOD A KÉPRE KATTINTVA!

Tanfolyam időpontok

  • 2020. április 18-19. (Szo-V)
  • 2020. május 2-3. (Szo-V)
  • Helyszín: AUM Jógaközpont PEST – Budapest, VII. ker.

KÖVESS ENGEM

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek oszd meg a barátaiddal is:

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
Scroll Up
Jikiden Reiki így szabadíts fel az elmét borító

TÖLTSD LE AZ INGYENES SEGÍTŐ ANYAGOKAT ÉS AZ AJÁNDÉK MEDITÁCIÓT!

Ez segít Neked megelőzni és kezelni a stressz és a zavaró gondolatok okozta pszichoszomatikus panaszokat. Felismerheted a problémáid gyökerét és ha napi 5-15 percet foglalkozol Önmagaddal, életed olyan pozitív irányba mozdul el, amit eddig elképzelni sem tudtál.

Ajándék ebook a reikiről

Jikiden Reiki 4 témakör 22 érdekes tény a reikiről borító

Töltsd le ezt az ingyenes minikönyvet, mely lerántja a titkot a reikit övező legendákról!

Íme egy érthető, a reiki témakörét lépésről-lépésre körüljáró, ugyanakkor sok exkluzív információt is tartalmazó anyag, mely garantáltan átfogó és hiteles hátteret ad erről a japán módszerről. Szerezd be most!