A japán reiki tanítási rendszere

A japán reiki tanítási rendszere

Sok félreértésre adhat okot a reikiben előforduló kifejezések mint reiki mester, nagymester, tanár asszisztens, tanár, senior tanár.. milyen jogosultságokkal jár, ki milyen szintet avathat, milyen eltérések vannak a nyugati és japán reiki tanítás rendszer szemlélet módja között. Ezen írás ezt a témakört igyekszik körüljárni, melyhez felhasználtam Nishina Masaki írását. Azért is tartom fontosnak ezt a témakört, mert e szemléletbeli különbség rávilágít mit jelent tanárt képezni két különböző elgondolás szerint, manapság mi az elterjedt gyakorlat és miként hat a reiki népszerűségére.

A japán reiki tanítási rendszere

Hawayo Takata

Noha manapság elterjedt gyakorlat, hogy reiki mester-tanárok, azonos fokozatú és jogosítványú reiki mester-tanárokat avathatnak, ez nem volt mindig így. A reiki nyugati ágának megalapítója, Hawayo Takatára is anno szintén a tradicionális japán rendszer szerint szerezte meg a tanári fokozatot és mely stílus irányzat később több módosuláson, fejlődésen ment keresztül az idők során.

Ha visszatekintünk a korabeli japán tradicionális hagyományokra, legyen szó harcművészetről vagy japán reiki, a tanár jelöltnek sok tapasztalatra, elkötelezett gyakorlásra volt szüksége, hogy végül kiérdemelje a tanítás jogát.

Tehát ebben az értelemben nincs „hétvégi mesterkurzus” és nem használják a „mester” szót sem a tradicionális ágakban.

Helyette a shihan=tanár kifejezés terjedt el. Aki pedig egy területen nagy eredményeket ért el, azt a tanítványai (és nem önmaga!) sensei=tiszteletreméltó tanár megszólítással szólítanak.

A tanítás joga kezdetben nem a teljes anyagra vonatkozik, hanem először annak alsóbb szintjét oktathatja és később még több tapasztalat és oktatás gyakorlatot követően kaphatja meg az engedélyt a magasabb szintek oktatására. Így van ez a japán reiki rendszerében, ami követi a korabeli hagyományokat.

A Jikiden Reiki tanárképzés folyamatában pl. ez a így néz ki:

  • Shihan-kaku (tanár-asszisztens): kellő terápiás kezelés tapasztalat birtokában és dokumentálása után és kurzus ismétlést követően végezheti ezen szintű kurzust és kaphatja meg az első fokozat tanításának jogát.
  • Shihan (tanár): kellő tanási tapasztalt és további ismétlés és vizsgát követően taníthatja a Shoden és Okuden fokozatokat.
  • Dai Shihan (senior tanár): ahhoz, hogy valaki ezt a fokozatot megszerezze és jogot kapjon tanár-asszisztensek oktatására magának is számos tanítványát kell mentorálnia és legalább 150* hallgatójából legalább 5* eléri a Shihan-kaku és legalább 1* a Shihan szintet. Valamint magának is újra meg kell ismételnie a Shihan-kaku kurzust, amit másik Dai-shihan tart.
    (* más mennyiségi kombinációk is léteznek követelmény rendszerként)

Tehát a Dai Shihan fokozat megköveteli, hogy a jelölt kiemelt figyelmet szenteljen nemcsak a terápiás kezelésekre, hanem a tanítványai fejlesztésére is, hogy páran képesek legyenek teljesíteni a Shihan-kaku / Shihan fokozat követelményeit, akiktől írásos visszajelzéseket is kell kérnie a munkájáról.

Egy tanár nem képezhet azonos fokozatú tanárt

Szemben a nyugaton elterjedt gyakorlattal, mely megengedi, hogy reiki mester-tanárok azonos fokozatú és jogosítványú reiki mester-tanárokat avassanak, ez a japán tradicionális rendszerekben elképzelhetetlen. Nos talán akkor felteheted a kérdést, hogy akkor Shihan vagy Dai-Shihan fokozatú tanárokat ki avathat? Egyedül a szervezet elnöke vagy alelnöke. Ez a Jikiden  Reiki Intézet esetében Tadao Yamaguchi (elnök) és Frank Arjava Petter (alelnök) – Szerk..: A Jikiden Reikiben az elnököt az alázat miatt képviselőként nevezik.

Így vélik garantálni, hogy minőség fennmarad és tananyag és követelmény rendszer változatlan marad. Ha azt gondolod ez egy túl szigorú rendszer, ez esetben meg fogsz lepődni, mert az Usui Reiki Ryoho Gakkai szervezet esetében még szigorúbbak, formálisabbak a szabályok: ott már az okuden fokozatot is kizárólag csak az elnök taníthatja és alig néhány kivételes tanítvány válhat tanárrá.

Hawayo Takata Dai Shihan volt?

A Hawaii Hoichi nevű újság archívuma szerint Hawayo Takata 1935. decemberében kezdte meg Chujiro Hayashi sensei mellett a 6 hónapon át tartó reiki tanulmányait, melynek végén shihan-kaku fokozatot szerzett, mielőtt visszautazott volna Hawaii-ra. Majd 1937-ig 50 hallgatónak tanított reikit. Ezután meghívta tanárát és 1937 októbere és 1938 február közt Chujiro Hayashi sensei Takata háttér munkájának köszönhetően 14 szemináriumon 350 hallgatónak tanított reikit. Ezután érte el a Shihan fokozatot.

Bár az 1938 februárjában megszerzett angol bizonyítvány azt állítja, hogy „reiki mester„, ez egy eltúlzott kifejezés, melyet valószínűleg azért alkalmazott Hayashi mester, hogy elősegítse a Reiki nyugaton való terjedését. Valójában Dr. Hayashi sensei ugyanúgy hivatkozott rá, mint másik 12 Shihan tanítványára. Takata volt a 13. Shihan 1938-ban.

Noha néhény nyugati reiki mester Dai Shihan fokozatú oklevélnek tekinti Hawayo Takata oklevelét, ez kellő tanítási tapasztalat hiányában valószínűleg nem igaz, hisz 1936 után az újság forrás szerint csak 50 embernek tanított reikit.

Ahhoz, hogy a japán rendszer szerint Dai Shihan fokozatú legyen, 1938. előtt, néhány hallgatójának el kellett volna érnie a Shihan-Kaku fokozatot a japán reiki szokásrendszere szerint, de erről Nishina Masaki tanárom nem talált forrásokat eddig. Ez természetesen nem von le semmit Hawayo Takata reiki munkásságából és kétségtelenül nagyszerű terapeuta és tanár volt.

(Szerk. 1940. májusában Chujiro Hayashi öngyilkosságot követett és felesége Chie Hayashi vette át a Hayashi Reiki Kenkyukai vezetését, ami 1955-ig működött, mielőtt véglegesen bezárt)

Japán tanítási tradíció kontra nyugati elgondolás

A korábbi részben részletes betekintést nyerhettél a japán stílusú oktatás elgondolásába. Igazából érdekes kontraszt, mert maga Hawayo Takata lazított és tartott meg pár koncepciót.

  • Egyrészt rövid időm belül elég sok (22) reiki mestert képzett életének utolsó éveiben a reiki terjedése érdekében.
  • Másrészt tanítványainak nem adott jogosítványt mester-tanárok avatására, de még a 2. fokozat oktatására se azonnal. Később úgy oktatott, hogy 1. és 2. fokozatot oktathattak, de tanárt nem. És az is változott, hogy kezdetben nem volt mesteri avatás (ahogy a japán rendszerben is a shoden és okuden után a tanár asszisztens fokozat következik), később viszont lett ilyen szokás.

Hawayo Takata halála után két gyakorlat alakult ki.

  1. A The Reiki Alliance és a The Radience Technique szervezetek igyekezték kontrollálni a mester-tanárok képzését, ki avathat tanárt.  Ma is valószínűleg fenntartják a tanár képzés kereteit, hogy ki  oktathat tanárt és mik a feltételek (bár erről nincs konkrét információ a honlapokon), ugyanakkor ma is hangsúlyos a tanár képzés 10.000 USD ár értéke és hogy a tanár tagok többsége valószínű csak az 1. és 2. fokozatot oktatja.
  2. A fenti szervezetekhez nem csatlakozott, azokból kilépett mesterek (független Usui Shiki Ryoho mesterek) vagy új reiki irányzatoknál az újdonsült reiki mester-tanár jogosult a tanári fokozat átadására is.
  3. Sajnos a 2. ponton túl néhány esetben bevett gyakorlattá vált a diszkontált hétvégi mesterkurzusok / összevont tanfolyamok, gyakran komoly előzetes követelmények nélkül.(erre Mo.n is van példa)

A japán és nyugati elgondolásban két elgondolás ütközik: valaki kezességet vállal jelölt által teljesített komoly követelmény szintért <> a jó szándék, az ambíció elég, hogy valaki oktasson, a piac kiszelektálja, ha nem alkalmas.

Egy ideig az volt megfigyelhető, hogy a reiki világszerte nagyon gyorsan terjedt a diszkont reiki tanfolyamoknak köszönhetően.

Azonban emiatt egy idő után a kereslet is elapadt, mivel már sok ember nem tartotta értékesnek a reikit a hétvégi mester-tanár kurzusokon képzett mesterek miatt és inkább új más ezoterikus módszerek felé irányult az emberek figyelme.

Érdekes módon egyre inkább válik mintává a kontrollált reiki tanár képzés napjainkban (nyugaton is), a tanár jelölt mentorálása fontossá válik és hogy jelentősebb követelményeket kell teljesíteni az oktatás megkezdéséhez. Ez vélhetően hozzájárul a képzés minőség emelkedéséhez.

Bár ma már egyre több az elkötelezett reiki oktató, az átadott tananyag és követelményrendszer elég különböző.

Ha biztosra szeretnél menni, a Jikiden Reiki a fentiekben ismertetett japán reiki oktatás rendszert követi meghatározott tematika és követelmény szerint az egész világon. Így garantált, hogy olyan képzett oktatótól tanulsz, aki nem csak beszél a reikiről, hanem sok pozitív tapasztalata is van.

TETSZETT A CIKK?

TÉGY MÁR MA A BELSŐ HARMÓNIÁD MEGTEREMTÉSÉÉRT!

Mire vagy kíváncsi?

Keresés

Szerző:

Szabó Gábor

Szabó Gábor

A jikidenreiki.hu blog írója, terapeuta és tanár. Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésem és remélem sikerült hasznos tippet adni a reikivel kapcsolatban. Kérdésed van? Fordulj bizalommal hozzám elérhetőségeimen.

gabor@jikidenreiki.hu
+36-70/414-0508

RENDELD MEG A SAJÁT PÉLDÁNYOD A KÉPRE KATTINTVA!

Tanfolyam időpontok

KÖVESS ENGEM

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek oszd meg a barátaiddal is:

Jikiden Reiki így szabadíts fel az elmét borító

TÖLTSD LE AZ INGYENES SEGÍTŐ ANYAGOKAT ÉS AZ AJÁNDÉK MEDITÁCIÓT!

Ez segít Neked megelőzni és kezelni a stressz és a zavaró gondolatok okozta pszichoszomatikus panaszokat. Felismerheted a problémáid gyökerét és ha napi 5-15 percet foglalkozol Önmagaddal, életed olyan pozitív irányba mozdul el, amit eddig elképzelni sem tudtál.

Ajándék ebook a reikiről

Íme egy érthető, a reiki témakörét lépésről-lépésre körüljáró, ugyanakkor sok exkluzív információt is tartalmazó anyag, mely garantáltan átfogó és hiteles hátteret ad erről a japán módszerről. Szerezd be most!

Jikiden Reiki 4 témakör 22 érdekes tény a reikiről borító