+36 70 414 0508 gabor@jikidenreiki.hu

A reiki terapeutává váláshoz általában nincsen dedikált szint, vagy meghatározott tapasztalati év arra vonatkozóan, mikor válik képessé valaki arra, hogy önállóan klienseket fogadjon. Mégis, amiért fontos írni a témáról, mert a kezelői tapasztalatok adják meg azt az alapot, ami segítségével hatékonyan tudjuk tanítani a reiki alkalmazását. Ennek hiányában, minden átadott információ csak puszta elmélet. Ezért a Jikiden Reikiben mielőtt valaki shihan-kaku fokozatú lenne, minimum 40 emberen legalább 120 óra kezelést kell dokumentálnia és 10 esettanulmányt szükséges írnia a kezelési tapasztalatairól.

Az első fontos lépcsők a reiki kezelővé válás útján

Tulajdonképpen minden kezelés és tapasztalat közelebb visz minket a cél érdekében, függetlenül attól, hogy azt azzal a szándékkal tesszük, hogy profikká váljunk vagy hogy felkészüljünk a tanításra.

fh_092010_0011. A tapasztalatok gyűjtését elkezdhetjük közvetlen a zenki reiki 1. tanfolyamot követően. Először valószínűleg önmagunkon és szűkebb családi körben és a reiki foglalkozásokon használjuk a reikit, ahol támogató környezetben  jól be tudjuk gyakorolni az egyes technikákat, így kellő magabiztosságra tehetünk szert.

Már ebben a szakaszban érdemes minden kezelést követően rövid jegyzeteket készíteni tapasztalatainkról, a különféle kézérzetekről, azok  változásáról, a kliensek visszajelzéséről, melyet könnyen összevethetünk a tanultakkal. Ez ugyan nem kötelező, de segíti az elmélet és a gyakorlat összekapcsolását és a tanultak elmélyítését.

2. Kellő tapasztalat birtokában továbbléphetünk az kouki, azaz a reiki 2-es szintre. Ez tovább fogja mélyíteni az ismereteinket és speciális alkalmazási módokat is fogunk tanulni. Javasolt továbbra is a jegyzetek készítése, akár egyénileg, akár a Jikiden Reiki Intézet által javasolt táblázat formátumban. Ez utóbbi tartalmazza a kliens nevét, a kezelés időpontját, annak hosszát és röviden a tapasztalatok leírását, majd alul összesíthetjük mind az órákat és a kliensek számát is.

Sokan gondolják, hogy ez unalmas adminisztráció. Azonban, amikor heti, esetleg napi több kliens problémáját, a kezelések tapasztalatait kell fejben tartani, jól jön egy ilyen segítség. A különböző byosen szintek jelölésére használhatunk kis papírra rajzolt embereket is, ahol egyéni jelölésekkel gyorsan jegyzetelhetünk a kezeléseket követően. Így könnyen követhetjük klienseink állapotát és mi magunk is érdekes megfigyeléseket, tapasztalatokat szerezhetünk. Ha van módunk, konzultáljunk tapasztalt oktatóval, aki gyakran kezel klienseket, érdeklődjünk ő hogyan csinálja, gyakoroljunk vele, ha lehetséges. Ezzel sok buktatót elkerülhetünk, de tapasztalatokat, főként a saját eseteinkből fogunk tanulni.

Therapy RoomTárgyi eszközök és szükséges tudnivalók

Megfelelő kezelőhelyiség biztosítása. Ez legyen könnyen megközelíthető, de csendes környezetben. Ideálisan csak ennek a tevékenységnek van szentelve, mosdó könnyen elérhető a kezelőhelyiségből. Igény szerint halk relaxáló zene, aromaterápia, kellemes dekoráció fokozhatja a vendég kényelemérzetét a reiki terápia során.

Masszázságy és egyéb kellékek. Masszázságyból a legtöbb típus megfelelő, amin a kliens kényelmesen el tud helyezkedni és van kartámlája, fejtámasza. Praktikus a gumis lepedő használata, melyet minden kliens után javasolt kicserélni, de használhatunk nagy törölközőt is. A fejtámasz alá is javasolt kendőt teríteni, erre tapasztalataim szerint a legjobb a vékony szövésű, kisebb méretű törölköző, melyet szintén minden kezelés során cseréljünk. Ez praktikus, ha arcot, vagy fedetlen bőrfelületet kezelünk, különösen nyáron. Téli, hidegebb időszakban szükségünk lehet polár plédre, hogy ne fázzon a vendégünk.

Számlaképesség. Mivel rendszeres bevételünk származik a kezelésekből, konzultáljunk könyvelővel a bevételek és kiadások elszámolási módjáról és menetéről.

Ami még szükséges a kezelési tapasztalatokon túl…

Nem elég azonban csak “megkezelni” a klienst, végrehajtani a megtanult technikákat, a reiki terápia során sok múlik azon, emberileg hogyan kommunikálunk a vendégünkkel, kérdéseire milyen válaszokat adunk. Mint minden segítő módszernél, ezt a legnehezebb megtanulni, mert nincsenek kőbe vésett  előírások. Ezt sokszor sok év tapasztalati úton, a belső intuíciót követve sajátítható el.

Milyen helyzetekkel találkozhatunk…. a teljesség igénye nélkül:

FECSEGŐ KLIENS

A reiki kezeléshez a legideálisabb a csend, mind a kezelő, mind a vendég szempontjából. Jóval egyszerűbb ellazulni, könnyebb befele figyelni is mindkét fél számára. Kezelőként ne kezdeményezzünk beszélgetést! Csak röviden és a kliens problémájával kapcsolatosan válaszoljunk. Ezt könnyen megelőzhetjük, ha a reiki kezelés előtt röviden beszélünk a vendégünkkel miért jött, milyen problémában kéri a segítségünk, hogyan érzi magát, valamint érdemes egy rövid tájékoztatást is adni, mi fog rá  várni a kezelés során (érzetek, kezelés hossza, alkalmazott technikák, azok hatása, működési mechanizmus, stb.) Ne felejtsünk el kommunikálni a kliensünkkel a kezelés után sem! Ne maradjon benne semmilyen kellemetlen érzet, kapjon választ a felmerülő kérdéseire. Ideálisan pozitív érzésekkel és élménnyel távozzon.

peace_harmony_rocksDIAGNOSZTIZÁLÁS ELKERÜLÉSE

Elég sokszor előfordul (főként kíváncsiságból), hogy a vendég érdeklődik, hogy a reiki terapeuta mit érzett, esetleg mit “látott”, mennyire “súlyos a probléma”. Ezeket a helyzeteket úgy lehet legkönnyebben áthidalni, hogy nem megyünk bele a részletekbe. Pl. “A fejen, a hasi területen és veséknél éreztem erősebb energia áramlást”.

Magyarázzuk el a kliensnek, hogy a különféle energetikai érzetek nem jelentenek feltétlenül fizikai elváltozást. Ha elég gyakorlottak és tapasztaltak vagyunk sok esetben megérezhetjük mi van a háttérben, ez esetben javasoljuk, hogy menjen el orvosi kivizsgálásra, ha szükséges.

ORVOSOK, GYÓGYSZEREK ÉS MÁS TERÁPIÁK

Ne tegyünk orvosellenes kijelentéseket! Ha a kliensünk gyógyszer(eke)t szed, semmiképpen ne javasoljuk azok abbahagyását, minden esetben konzultáljon orvosával, ahogy javul az állapota.

Ha problémája igényli, javasolhatunk természetgyógyásszal való konzultációt, ha életmódbeli, táplálkozási, más természetes gyógymód támogatását tartjuk jónak. Törekedjünk arra, hogy kompetenciánk és tapasztalatink mértéke szerint adjunk csak jó tanácsokat!

ALKUDOZÓ KLIENS

Előfordulhatnak olyan esetek, amikor a vendégünk alkudozásba kezd akár a kezelés hosszával vagy a heti ismétlésszámmal kapcsolatban, noha úgy ítéljük meg több kezelésre lenne szüksége. Tegyük világossá számára, hogy segíteni szeretnénk neki és hogy a kezelés ő érte van és hogy energiát és időt szükséges szentelnie erre. Szintén előfordul, hogy néhány ember azonnali / nagyon gyors javulást vár el, noha állapota arra enged következtetni, hogy türelmesnek kell lenni. Ilyen esetekben javasolható a kliensnek, hogy engedje el az elvárásait és próbáljon meg türelmes lenni.

erdei utA legtöbb esetben már az első vagy második kezelést követően igen pozitív tapasztalattal gazdagodnak, akik kipróbálják a reiki kezelést.  A javulás, a pozitív érzetek a kezelés folytatására ösztönöznek. Segít eloszlatni a bizalmatlanságot az is, ha őszinték vagyunk a vendégünkkel: figyeljünk a reakcióira, visszajelzéseire, kommunikáljunk egyenesen mit várhat a kezelésektől. Ez az évek előrehaladtával egyre könnyebb lesz. Ez azonban nem ad okot arra, hogy elbízzuk magunk. Legyünk tudatában nem mi gyógyítunk, csak egy csatorna vagyunk a reiki energia működtetésében.

És végül a legutolsó tanács: SEMMIT SZÍV NÉLKÜL!

Legyünk tudatában, hogy a reiki terápia során emberekkel foglalkozunk, törekedjünk az empátiára, az aktív figyelemre, legyünk diszkrétek, amikor mások problémáit hallgatjuk. Lehet számunkra nem tűnik nagy dolognak, amivel megkeresnek, de a kliensnek az a legfontosabb.

Figyeljünk oda magunkra is, ne hagyjuk hogy “hozzáragadjunk” mások problémáihoz, töltsünk elég időt saját magunk feltöltésére, a változatos kikapcsolódásra, nehogy mi magunk kiégjünk. Ezen tanácsokat és saját intuíciónkat követve sok pozitív tapasztalatot szerezhetünk az embereknek segítve a reiki kezeléssel.

 

Reikit tanulnál? Vedd fel velem a kapcsolatot! Kérdésed van? Írj bátran!